Pytania i odpowiedzi

Czym jest joga?


Joga wywodzi się z Indii, gdzie jest znana i praktykowana od tysięcy lat. Sanskryckie słowo yoga oznacza zjednoczenie, połączenie, jedność. Zjednoczenie ciała, ducha i umysłu.

Joga to samodoskonalenie. To wyciszenie pędzącego umysłu. To indywidualna ścieżka rozwoju. Joga to przenoszenie spokoju uważności które odnajdujemy na macie do życia codziennego.

W moim rozumieniu joga to połączenie ruchu (asan), oddechu i koncentracji prowadzące do pełnej harmonii oraz wewnętrznego spokoju ducha, głębokiej radości i poczucia spełnienia.

Jak zacząć praktykować jogę, jeśli nigdy wcześniej nie miałem/am z nią kontaktu?


Najlepiej wybrać się do szkoły jogi, która oferuje zajęcia dla początkujących. Już po kilku takich sesjach będziesz w stanie wykonać krótką samodzielną praktykę w domu. Ważne jednak jest i bardzo polecam na początek, spotkanie z nauczycielem, który wyjaśni na co zwracać uwagę podczas praktyki oraz przekaże wiedzę na temat podstawowych pozycji jogi czy prawidłowego ustawienia stóp w poszczególnych asanach.

Wybierając się na zajęcia zabierz ze sobą wygodny, niekrępujący ruchów strój (np. legginsy i przylegającą koszulkę z bawełny) i matę (jeśli nie posiadasz własnej, większość szkół bezpłatnie oferuje maty dla swoich studentów). Na zajęcia przychodzimy na około 10 minut przed rozpoczęciem, z lekkim żołądkiem (minimum 3 godziny po cięższym posiłku i 2 godziny po lżejszym), ćwiczymy boso.

O czym pamiętać praktykując jogę?


Podczas zajęć koncentruj się na oddechu i świadomie buduj wewnętrzny spokój. W jodze oddychamy nosem, podążając za wskazówkami prowadzącego. Jeśli zauważysz, że Twoje myśli zaczynają krążyć wokół tematu niezwiązanego z tym co robisz obecnie, zaobserwuj to i odpuść. Wróć do skupienia na oddechu i ruchu.

Jeśli podczas wykonywanych ćwiczeń odczuwasz dyskomfort lub ból, poinformuj o tym nauczyciela.
W trakcie ćwiczeń nie napinaj niepotrzebnie ciała. Napięte są tylko mięśnie, które pracują. Nie zaciskaj szczęki, nie unoś barków jesli nie jest to konieczne. Dąż raczej do rozluźniania poszczególnych partii ciała.

Czy mogę praktykować jogę będąc w ciąży?


Kobiety w ciąży nie tylko mogą kontynuować praktykę jogi, ale nawet powinny (jeśli tylko ich stan zdrowia i samopoczucia na to zezwala). Joga bowiem pomaga przejść ten wyjątkowy, ale też trudny czas w łagodny i radosny sposób. Wzmacnia i rozciąga mięśnie przygotowując ciało do porodu, ale też wycisza umysł budując w ten sposób pozytywne nastawienie i wewnetrzny spokój.

Kobiety w ciąży, które wcześniej nie miały kontaktu z jogą mogą zacząć swoją przygodę od relaksacji, stopniowo pogłębiając praktykę.

Czy mogę praktykować jogę, jeśli nie jestem rozciągnięty/ta?


Naturalnie, bo najprawdopodobniej dzięki jodze właśnie taki się staniesz! Praktykując regularnie zauważysz, że ciało nie tylko się wzmacnia, ale też stopniowo uelatycznia. Ponadto joga powiększa zakres ruchu stawów, poprawiając naszą sylwetkę i sprawiając, że ciało staje się giętkie jak nigdy dotąd.

Wiele osób zaczynało swoją przygodę z jogą od delikatnych sekwencji i łagodnego rozciągania ciała. Zacznij zatem od zajęć jogi dla początkujących lub jogi łagodnej nastawionej na rozciąganie mięśni.

Czy joga pomaga na stres?


Jak najbardziej! Joga wskazuje, że ciało i umysł są ze sobą ściśle połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. To dlatego jeśli się stresujesz, Twoje ciało nieprzyjemnie się napina, a Ty odczuwasz dolegliwości z tym związane.

Dlatego w jodze odzyskując kontrolę nad ciałem, odzyskujesz kontrolę na myślami. Wzmacniając mięśnie, wzmacniasz również psychikę, która z dnia na dzień staje się coraz silniejsza.
Odnajdując cierpliwość do poszczególnych pozycji na macie, odnajdujesz cierpliwość na każdej płaszczyźnie życia. Ciało staje się elastyczne i umysł staje się elastyczny.

Odnajdując równowagę na macie, odnajdujesz równowagę w życiu. Pojawia się akceptacja, poczucie bezpieczeństwa, miłość i harmonia.